Bostadsmarknaden - En hobbyanalys.

Rätta mig gärna. 
 
Bostadspriserna har, som alla vet stigit eoerhört mycket i och med den låga räntan men vi ser just nu bara sen några veckor tillbaka att det har stagnerat. Markandsläget är inte annorlunda än för 6 månader sedan utan det som ändrats är den kollektiva oron - risken att köpa på toppen och räddslan för en bostadsbubbla. 
 
Det tillfälliga avstannandet behöver inte betyda att "nu kraschar det" (även om det är så tidningsrubrikerna ser ut). Jag blev visad en graf igår - ska se om jag hittar den - som visar att denna dipp inte är den första (också något som tidigningarna gäran påstår), det har varit många dippar likt denna och sen har marknaden fortsatt uppåt. Personligen tror jag inte att det är en bostadsbubbla, men att priserna kommer plana ut. 
 
Jaja, bostadsmarknaden är vad den är, på måndag lägger finansinspektionen in ett förslag om ytterliggare ett amorteringskrav som är till för att bromsa marknaden lite. (Även detta har media förstorat upp något enormt till att det skulle vara droppen som får bägaren att rinna över, det är det med all sannolikhet inte.) Vilket jag tycker är toppen! 
 
Min primära oro vad gäller bostadsmarknden handlar om hur den kan påverka resten av ekonomin. Tidigare har man sett att även om boendekostnderna blir högre (ränta & amortering*) så fortsätter folk att betala på sina lån. Det de drar ner på är i första hand konsumtion och resande (Jag fick reda på igår att detta kallas för blodpuddingseffekten, alltså; folk käkar blodupudding istället oxfilé).  Kanske inte toppenkul, men rasrisken minskar. 
 
 
Jaja, det var dagens funderingar. 
 
 
 
 
 *Amortering är inte en kostnad utan avbetalning på ett lån. Men kortsiktigt belastar det hushållens kassaflöde, därför har jag valt att räkna det som en kostnad i det här inlägget. Men kom ihåg: Amortering är inte en kostnad. 
 
Allmänt | |
Upp